Thursday, March 26, 2009

A few good men....(So why do we choose these guys..?)



Jessep (Jack Nicholson) : You want answers?
Kaffee (Tom Cruise) : I want the truth!
Jessep : You can't handle the truth !!
(Quote from the movie, A Few Good Men - 1992)



The coming UMNO General Assembly hopefully marks the watershed in Malay politics. As an outsider, I hope it will divert from the normal business as usual politics and go towards choosing cleaner and moral leaders. Weeding out the corrupt and sleaze that permeates the upper echelons of UMNO hierarchy down to the grassroots.

Wishful thinking indeed if you take a look at some of the candidates. A few should be rejected outright by UMNO members. We have for example Tan Sri Muhammad Muhammad Taib whom is contesting for the Umno Deputy President post. He was caught smuggling AUD1.26 million in an Australian airport (you need to declare to the authorities if you have more than AUD5000).

Continuing down the list, the notorious Tan Sri Rahim Thamby Chik for the post of UMNO Vice President. Chills went down my neck, if this character wins.

What about the the former UMNO Vice President, Tan Sri Isa Abdul Samad..? Suspended for 6 years for money politics and now seeking the same position as UMNO Vice President. C’mon is this instigating the public anger or what..?

The topping on the proverbial cake would surely goes to the infamous Khairy Jamaluddin. Found guilty for money politics a few days before the polls and now the new UMNO Youth Chief. Hurray for this fellow who has fast tracked his political career from a nobody during Tun Mahathir tenure as PM to a heavy weight during his in-law’s tenure as PM. It seems the delegates have a short memory, if they have a long memory they would still remember about the ECM Libra scandal a few short years ago. What was the theme again for the UMNO general assembly..? Was it to get rid of corruption..? Was anybody even listening..?
Tun Mahathir was prescient during his speech a week before this UMNO assembly, he spoke about the problems facing the Malays during gathering of the Pribumi Perkasa Negara. I quote..
26. Kononnya nak jadi Perdana Menteri termuda. Bukan nak
majukan bangsa dan negara, hanya jawatan tertinggi untuk diri sendiri seawal
mungkin. Dengan apa cara sekalipun, halal atau haram, tak mengapa asalkan boleh
jadi Perdana Menteri termuda.
27. Jika kita sudah sanggup jual bangsa
kita, kita jual untuk dapat duit sedikit, untuk jawatan kecil dan besar, untuk
isi temolok kita, alamatnya apa? Yang dikejar tidak akan dapat, yang dikilik
akan berciciran. Lepas itu kita tidak ada apa-apa yang boleh diraih lagi.
Semuanya akan dikuasai orang. Pada masa itu kita jadi hamba sahaja, kita akan
meminta-minta sepanjang masa.

Rome continue to burn under their watch....
-----------------------------------------------------------------
Update : 29.03.2009, Tun Mahathir blog 'Kenapa saya tidak hadir pembukaan mesyuarat Agung UMNO' is here. It's because of KJ's win as ketua pemuda UMNO.

Monday, March 23, 2009

Tun Mahathir speech at Sidang Kemuncak Pribumi Perkasa Negara on 22 March 2009

A fully functional multiracial society cannot be achieved without a sense of history and open, honest dialogue - Cornel West


1. Terlebih dahulu saya ucap terima kasih kepada penganjur perhimpunan ini kerana menjemput saya dan memberi peluang kepada saya untuk berucap kepada hadirin.
2. Saya yakin ramai daripada kita yang hadir, terutamanya orang Melayu dan bumiputra lain, hadir kerana kita berasa kita berada dalam keadaan cemas, keadaan yang merbahaya, keadaan terancam.
3. Kenapa tidak? Kita kini diserang berkali-kali oleh berbagai pihak.
4. Ramai daripada orang lain berkata Melayu adalah kaum pendatang.
5. Melayu mengamalkan apartheid ala kulit putih Afrika Selatan.
6. Melayu tidak adil, suka menidakkan hak kaum-kaum lain.
7. Melayu sudah cukup kaya dan tidak perlu dasar Ekonomi Baru lagi.
8. Semua peluang perniagaan dan pelajaran diberi hanya kepada orang Melayu.
9. Kuasa politik dibolot oleh orang Melayu dan lain-lain.
10. Berhadapan dengan tuduhan dan tohmahan ini Melayu sekarang tidak boleh mempertahankan diri, bahkan tidak boleh bercakap berkenaan dengan bangsa mereka tanpa dituduh sebagai racist. Malays harus terima sahaja semua tuduhan/tohmahan ini dan berdiam diri atau bersetuju sahaja. Mereka juga boleh tambah tokok kepada kecaman ini dan mereka ini akan dianggap liberal dan disanjung tinggi oleh orang lain. Sebenarnya orang Melayu sekarang berada dalam ketakutan, tidak mempunyai pemimpin yang sanggup pertahankan mereka. Sebaliknya pemimpin mereka mengerohkan lagi keadaan dengan memohon maaf walaupun kesalahan dilaku oleh orang lain.
11. Demikianlah situasi yang mereka hadapi sehingga mereka berasa mereka bersalah, tergamam dan tak dapat berkata apa-apa.
12. Keadaan hari ini lebih merbahaya daripada keadaan semasa British merancang untuk menakluk negeri-negeri Melayu dengan perancangan Malayan Union. Pada masa itu kita boleh cakap berkenaan Melayu dan tidak ada sesiapa yang akan tuduh kita sebagai racist. British pun tidak panggil kita racist. Mereka akui memang pun hak orang Melayu menuntut negeri-negeri Melayu sebagai hak orang Melayu. Semua perjanjian berkenaan dengan negeri-negeri di semenanjung mesti dibuat dengan Raja-Raja Melayu. Tidak ada siapa dari kaum laim yang berhak membuat apa-apa perjanjian.
13. Sekarang orang Melayu tidak pun boleh berkata negeri ini negeri Melayu, tidak boleh sebut negeri ini dikenali sebagai Tanah Melayu. Negeri Jepun boleh dikatakan negeri orang Jepun, negeri Korea – negeri orang Korea, negeri China – negeri orang Cina, negeri India – negeri orang India. Tetapi negeri Melayu – bukan negeri orang Melayu. Dahulu mungkin. Tetapi tidak sekarang. Sekarang Malaysia, hak orang Malaysia dan bukan hak orang Melayu saja. Kesanggupan dan kerelaan orang Melayu berkongsi milik negara ini tidak sedikit pun dihargai. Pemberian satu juta kerakyatan oleh Tunku Abdul Rahman Putra kepada kaum lain tidak dihargai bahkan tidak diingati, dilupakan dengan begitu sahaja.
14. Orang Melayu dikatakan kaum pendatang di negaranya sendiri. Dan kaum pendatang lain tidak boleh dipanggil kaum pendatang. Jika sesiapa berbuat demikian, mereka mesti minta maaf. Tidak perlu sesiapa minta maaf jika berkata Melayu kaum pendatang.
15. Namun saya memberanikan diri untuk bercakap sedikit berkenaan orang Melayu di Malaysia walaupun akan dituduh sebagai racist. Saya beranikan diri kerana sesungguhnya orang Melayu berada dalam keadaan cemas, dilanda oleh bermacam-macam masalah dan ancaman. Jika orang Melayu tidak dibenar bercakap berkenaan masalah mereka, maka mereka mungkin jadi kaum yang terlucut hak (dispossessed) di negara mereka sendiri. Bahaya ini benar kerana kita sudah lihat tekanan dan kehinaan terhadap bangsa kita apabila mereka dijadikan bangsa minoriti di wilayah yang dahulu adalah sebahagian daripada negeri-negeri Melayu.
16. Keadaan ini boleh berlaku kepada orang Melayu bukan sahaja kerana orang lain tetapi kerana orang Melayu sendiri. Mereka suka membinasakan diri mereka.
17. Mereka tidak mahu merebut peluang yang disedia bagi mereka. Tempat di universiti tidak diambil. Peluang perniagaan diselewengkan. Belia Melayu tidak ingin belajar, lebih berminat dengan melepak atau jadi Mat Rempit.
18. Majoriti daripada rakyat Malaysia yang terlibat dengan dadah terdiri daripada orang Melayu, yang mendapat penyakit HIV Aids kebanyakan adalah Melayu, kes rogol dan jenayah lain juga ramai orang Melayu.
19. Yang gagal dalam perniagaan juga Melayu, tidak bayar hutang Melayu, tak selesaikan kontrak juga Melayu.
20. Gejala jualan AP pun melibatkan Melayu.
21. Kita tak suka dengar semua ini. Kita malu. Tetapi jika tidak disuarakan masalah tidak akan hilang dengan sendirinya. Orang lain tahu juga. Lebih baik malu jika kita dapat sedarkan beberapa kerat daripada kita dan mereka mengubah tabiat supaya tidak melakukan yang salah lagi.. Tak mungkin kita dapat sedarkan semua.
22. Dasar Ekonomi Baru dibentuk supaya dalam jangkamasa 20 tahun kita akan dapat bahagian kita sebanyak 30%. Tetapi sekarang sudah hampir 40 tahun. 20% yang dikatakan kita dapat pun dapat kerana badan-badan yang mewakili Melayu, bukan orang Melayu sendiri. Kita hendak supaya DEB diteruskan. Apa gunanya jika kita tidak mahu guna peluang yang diwujudkan? Apakah kita mahu DEB kerana nak jual AP, kontrak, lesen dan sebagainya? Lebih baik DEB tidak diteruskan dan kita tidak dapat selewengkannya. Sekurang-kurangnya kita tak akan malu kerana pelbagai ejekan yang akan dibuat kepada kita.
23. Kita bernasib baik kerana dalam bidang politk kita cekap, kita kuat, kita dapat menguasai Kerajaan selama 50 tahun. Walaupun Melayu berpecah kepada beberapa parti, bermusuh sesama sendiri, tetapi majoriti Melayu masih dapat kekalkan kuasa mereka. Mereka dihormati dan disegani.
24. Tetapi itu pun sudah terlepas daripada genggaman kita. Sekarang kita tidak kuat lagi. Parti Melayu yang terkenal sudah kalah dalam Pilihanraya Umum ke-12. Parti Melayu yang menangpun berada dalam ketakutan jika parti rakan mereka menolak mereka. Sekarang orang tidak lagi hormat kita. Apa sahaja yang dituntut orang lain, baik yang menang, baik yang kalah akan kita layan. Kita yang perlu hormati orang lain. Tersilap sikit kita minta maaf bagi pihak semua bangsa Melayu.
25. Sesungguhnya pemimpin kita yang perjuangkan kemerdekaan, yang menebus maruah kita sudah kita khianati. Mereka berjuang bermati-matian supaya kita hidup bahagia. Mereka korbankan apa sahaja yang ada pada mereka. Pemimpin Melayu hari ini, pengikut –pengikut mereka tidak tahu mengenang budi. Mereka khianati pejuang-pejuang dahulu dengan melupakan perjuangan asal kerana utamakan kepentingan diri sendiri. Biar bangsa hancur asalkan dapat kemenangan bagi diri sendiri, dapat jadi Menteri, Perdana Menteri, dapat kontrak, dapat duit.
26. Kononnya nak jadi Perdana Menteri termuda. Bukan nak majukan bangsa dan negara, hanya jawatan tertinggi untuk diri sendiri seawal mungkin. Dengan apa cara sekalipun, halal atau haram, tak mengapa asalkan boleh jadi Perdana Menteri termuda.
27. Jika kita sudah sanggup jual bangsa kita, kita jual untuk dapat duit sedikit, untuk jawatan kecil dan besar, untuk isi temolok kita, alamatnya apa? Yang dikejar tidak akan dapat, yang dikilik akan berciciran. Lepas itu kita tidak ada apa-apa yang boleh diraih lagi. Semuanya akan dikuasai orang. Pada masa itu kita jadi hamba sahaja, kita akan meminta-minta sepanjang masa.
28. Ada pula yang dibawah bertanya, orang yang mereka sokong dapat jadi Perdana Menteri, Menteri, Menteri Besar – dapat kereta, dipanggil Yang Berhormat, elaun besar, terbang sana, terbang sini.
29. Kita dapat apa? Duduk di takuk tu juga. Lebih baik kita ambil sedikit bagi diri kita, sementara ada peluang.
30. Salahkah kalau kita terima duit sedikit? Mungkin kita tidak undi orang yang menyogok. Dia bukan tahu. Tetapi Tuhan tahu. Kamu membuat sesuatu yang haram. Kamu bukan sahaja jual bangsa. Kamu menolak agama kamu yang melarang, yang mengharamkan perbuatan kamu. Kamu berdosa.
31. Tapi tak mengapa. Masih muda, tak akan mati lagi. Bila dekat nak mati pakai kopiah putih dan sembahyang kuat-kuat.
32. Tetapi yang haram, haram juga. Kalau makan daging babi haram, makan duit rasuah lebih haram, kerana ia akan binasakan bukan kita sahaja, tetapi kaum bangsa kita yang semuanya beragama Islam.
33. Pengundi salah, samada undi penyogok atau tidak. Salah kerana sudah terima jenayah rasuah sebagai budaya kamu. Apabila rasuah dibudayakan, percayalah bangsa dan negara mungkin dijajah oleh penyogok secara langsung atau tidak langsung. Bangsa akan dihina oleh dunia, akan dipandang rendah, akan dipermainkan orang. Akhirnya yang makan suap, mereka sendiri akan jadi mangsa, mereka sendiri akan terpaksa hulur untuk mendapat apa yang sebenarnya hak mereka. Inilah nasib bangsa yang menjadikan rasuah sebagai budaya biasa.
34. Sesungguhnya Melayu mudah lupa. Kita lupa betapa kita dijajah dahulu, kita terpaksa panggil tuan orang yang menjajah kita, orang yang menghina kita. Tak boleh cakap berkenaan ketuanan Melayu. Kamu jadi hamba dahulu, bukan Tuan, layak hanya untuk tanam padi, tangkap ikan, jadi kuli orang, bawa kereta orang, tukang masak orang.
35. Selama 450 tahun kita dijajah, hidup sebagai hamba, dianggap tidak layak mentadbir negara sendiri, tidak layak merdeka.
36. Kita terpaksa letak diri kita dibawah naungan negara-negara jiran yang lebih kuat.
37. Tiap tahun kita usung bunga emas dan perak untuk dipersembahkan kepada negara penaung-penaung kita.
38. Kadang-kadang Raja kita pun pergi bersama, untuk membukti kesetiaan diri dan negeri kepada negara penanung.
39. Kata orang Kedah “Terkerempun-kerempun” apabila berhadapan dengan orang asing. Mungkin ramai yang tidak faham. Tanyalah orang Kedah. Itulah “body language” kita dahulu walaupun hari ini ada juga, tetapi pada Raja yang tak bertakhta.
40. Saya biasa lihat seorang orang tua Melayu berbasikal di tendang jatuh oleh askar Siam semasa Kedah diberi kepada Siam oleh Jepun. Kesalahan orang tua ini ialah kerana tidak berhenti dan menghormati lagu kebangsaan Siam.
41. Saya biasa lihat orang Melayu ditempeleng dan disuruh panjat pohon kelapa seperti kera oleh Jepun. Inilah nasib orang yang tidak merdeka, tidak memerintah negara sendiri. Boleh ditendang, boleh ditempeleng.
42. Dan yang lihat diam sahaja, tak dapat buat apa-apa, termasuk saya. Dalam kehinaan ini muncul kesedaran dan semangat untuk menebus balik maruah bangsa. Dan bergabunglah orang Melayu untuk menangkis rancangan Malayan Union British, untuk mengekalkan perhambaan orang Melayu. Tidak siapa yang bertanya “apa yang saya akan dapat bagi diri saya” pada ketika itu. Yang kita tumpukan ialah untuk membebaskan bangsa dan negara daripada dijajah dan dihina. Kalau dalam proses ini kita terkorban, atau kita berada seperti biasa, itu tidak mengapa. Yang kita utamakan ialah maruah bangsa kita, tidak lagi akan ditendang, tidak lagi akan ditempeleng – tetapi akan dihormati oleh kawan dan lawan.
43. Sekarang kita merdeka. Perjuangan pengasas negara telah berjaya. Kita tidak akan ditendang dan ditempeleng lagi. Kita bebas daripada kehinaan. Memang pun keadaan terhormat ini sudah menjadi perkara biasa bagi kita. Bagi ramai dari kita ia datang bergolek. Ia datang melayang. Ia tidak akan dipisah dari kita.
44. Perjuangan orang dahulu adalah perkara lama, tidak perlu diingati. Yang jelas kita sudah merdeka, dapat pelajaran dan kaya sedikit. Soal tendang, tempeleng, itu cerita lama. Pepatah Melayu berkata sekali merdeka, selama-lamanya merdeka. Apa pun kita buat merdeka tetap merdeka. Sekarang ialah masa untuk kita “enjoy”. Kita kecap sepenuhnya nikmat yang ada pada kita.
45. Apa dianya semangat ke-Melayuan? Apa relevannya? Bukankah kita sudah berjaya? Hendak semangat buat apa lagi? Masuk parti untuk apa? Perjuangan sudah selesai dengan jayanya.
46. Tidak bermakna masuk parti jika tidak dapat sesuatu bagi diri sendiri. Kita sokong orang dapat jadi Yang Berhormat, jadi Menteri, dapat peluang raih duit kerajaan dan lain-lain. Kita tak bolehkah dapat sikit bagi diri kita?
47. Tetapi benarkah kita akan merdeka selama-lamanya? Memang benar. Walaupun kita tidak buat apa-apa untuk mengekalkan kemerdekaan, bukankah sudah 50 tahun kita merdeka? Apa yang hendak dikhuatirkan? Lima puluh tahun, 100 tahun lagi pun kita akan merdeka walau apa pun kita lakukan. Takkanlah kerana kita ambil 100 Ringgit duit sogokan maka akan hilanglah kemerdekaan kita? Kita boleh sembahyang hajat dan terima 100 Ringgit lagi. Orang lain terima lebih daripada kita., katanya satu juta. Masih kita merdeka. Tidak benar kerana sedikit rasuah kemerdekaan akan hilang.
48. Tetapi ingatlah penjajahan tidak selalu berbentuk penaklukan secara langsung. Penjajahan boleh berlaku walaupun kita miliki pemerintahan sendiri. Ia boleh berlaku apabila pemerintah kita yang dipilih dan diberi kuasa oleh kita sudah menjual diri mereka kepada orang lain, samada dari dalam negeri atau dari luar. Atau takut jiran marah.
49. Pemerintah yang mengikut telunjuk orang lain bukan bebas lagi. Pemerintah yang menjadi pemerintah melalui rasuah akan benar diri mereka disogok kerana perlu mendapat kewangan yang cukup untuk membeli sokongan lagi supaya kedudukan mereka sebagai pemerintah akan kekal.
50. Untuk mendapat sogokan yang cukup mereka akan sanggup ikut arahan penyogok. Dengan perkataan lain mereka akan jadi alat pada penyogok.
51. Kepentingan penyogok tidak sama dengan kepentingan kita, atau kepentingan bangsa dan negara.
52. Kita sudah lihat hanya kerana hendak kekal sebagai pemerintah, ada yang sanggup layan apa sahaja arahan, tuntutan, desakan oleh pihak yang menentukan jawatan bagi kita. Kalau pun apa yang dituntut merugikan orang Melayu, itu tidak mengapa asalkan kita dapat jawatan, walaupun sebagai “figurehead”, patung sahaja, tidak berkuasa pun.
53. Jika kita terjemah keadaan ini kepada jawatan yang didapati kerana disogok apakah yang tidak sanggup kita buat? Jual bangsa, jual negara pun kita sanggup.
54. Apabila kita sudah jual bangsa dan negara apakah kita merdeka lagi? Sudah tentu tidak.
55. Justeru itu tidak benar kepercayaan kita bahawa sekali merdeka selama-lamanya merdeka. Pada permukaannya kita merdeka tetapi pada hakikatnya kita sudah kembali dijajah. Apabila kita kembali dijajah maka kita sudah khianati pejuang-pejuang kemerdekaan kita dahulu.
56. Itulah kenyataan yang sebenar.
57. Melayu mudah lupa. Kata seorang ahli falsafah; “Mereka yang lupa akan sejarah mereka akan didera dengan mengulangi kesalahan mereka berkali-kali”.
58. Inilah hasil daripada mudah lupa. Kita lupa bahkan kita tidak suka diperingati akan sejarah kita. Apa kena-mengena peristiwa 50 tahun dahulu? Apa kena-mengena dengan kita akan kemiskinan Melayu, dengan kedaifan mereka dalam bidang ilmu dan profesyen di masa dahulu? Itu dahulu, ini sekarang. Sudah tentu sejarah penjajahan kita dahulu tidak ada kena mengena dengan keadaan kita sekarang. Tidak ada pelajaran yang akan kita dapati daripada sejarah 100, 500 tahun dahulu. Itu semua cerita dongeng.
59. Apa yang kita lakukan sekarang, kita lakukan kerana kita sudah merdeka dan selamat. Buatlah apa pun kita tetap selamat, tetap merdeka.
60. Jadi penagih dadah, jadi pelepak, jadi “Mat Rempit”, jadi penjenayah pun tak mengapa.
61. Bukankah kita yang memilih dan membentuk Kerajaan? Kerajaan perlu bertanggungjawab terhadap kita. Jika kerana amalan buruk kita, sesuatu yang tidak baik menimpa kita, bukankah menjadi tanggungjawab Kerajaan pilihan kita untuk menyelamatkan kita?
62. Jika kita diserang orang bukankah menjadi tanggungjawab Kerajaan yang kita pilih untuk menangkis serangan ini?
63. Jika kerana Kerajaan yang kita pilih terdiri daripada orang yang sogok duit pada kita dan mereka pula disogok oleh orang lain dan mereka berasa lebih terikat kepada yang menyogok mereka dan kurang bertanggungjawab kepada kita kerana sokongan kita mereka dapati kerana kita terima sogokan, apakah yang dapat kita buat? Tak banyak. Hanya menerima sahaja.
64. Akan menjadi lebih buruklah nasib kita sepanjang masa.
65. Hakikat yang sebenar ialah sokongan kita, undi kita yang kita jual tidak lagi mengikat mereka yang kita pilih untuk jadi Kerajaan.
66. Mereka akan anggap balasan kepada sokongan kita sudah pun dibuat melalui wang sogokan daripada mereka.
67. Sesungguhnya nasib kita ada di tangan kita. Jika nasib ini tidak baik kitalah yang harus berusaha untuk memperbaikinya. Ingatlah, Tuhan telah berfirman yang Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubah nasibnya.
68. Apakah kita sedang berusaha untuk memperbaiki nasib kita? Tidak ternampak satu pun usaha ke arah ini. Yang kita lihat ialah perbuatan merosakkan lagi keadaan nasib yang sudah buruk ini.
69. Kita tahu yang kita lakukan bukan untuk memperbaiki keadaan. Tetapi kita lakukan juga untuk kepentingan semasa kita. Masa depan soal lain.
70. Pejuang-pejuang kemerdekaan telah pilih demokrasi sebagai cara kita memerintah. Kenapa?
71. Sebabnya ialah kerana mereka percaya majoriti daripada rakyat tentulah bijak dalam amalan mereka, tentulah tahu antara yang baik dengan yang buruk, tentulah bijak semasa membuat pilihan.
72. Pengasas kemerdekaan percaya majorti akan tahu pilih apa yang baik bagi mereka. Sudah tentu mereka akan menolak orang yang hanya bergantung kepada sogokan untuk dipilih.
73. Tetapi mereka tidak sangka pewaris mereka, sebilangan yang tidak kecil akan tolak kebaikan dan mengutamakan sogokan untuk menentukan siapa akan memerintah mereka.
74. Pejuang kemerdekaan yang sedar betapa sukarnya bagi orang Melayu mendapat peluang dan bantuan dahulu dan dengan kerana itu Melayu tidak berjaya.
75. Dengan kesedaran ini mereka merangka untuk mengadakan lebih banyak peluang dan sokongan kepada bangsa mereka supaya bangsa mereka boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum-kaum lain, bahkan dengan bangsa-bangsa lain di dunia. Mereka percaya semua peluang dan sokongan akan direbut oleh pewaris daripada bangsa mereka.
76. Ya, mereka ini kebanyakan sudah tidak ada, sudah tinggal kita. Tetapi jika mereka ada apakah perasaan mereka? Tentulah mereka akan kecewa dan hampa amat sangat kerana segala-gala yang mereka ilhamkan sudah dipermainkan oleh pewaris mereka, tidak dihargai oleh pewaris mereka.
77. Mereka melihat bagaimana peluang dan bantuan disalahgunakan atau ditolak dengan begitu sahaja. Sepatutnya dengan peluang belajar di semua peringkat bangsa mereka sudah jadi bangsa yang berilmu. Dengan peluang berniaga mereka sudah jadi kaya, atau sekurang-kurangnya tidak miskin.
78. Tetapi tidak. Peluang bukan sahaja tidak direbut tetapi peluang digunakan secara yang boleh merosakkan bangsa. Mereka lepak, mereka jadi Mat Rempit, yang lakukan jenayah yang kadang-kadang menyebabkan kematian mangsa mereka.
79. Diberi peluang berniaga, diberi modal, diberi latihan tetapi kerana ingin kaya cepat mereka memperdagangkan peluang, kontrak, lesen, permit dan sebagainya.
80. Modal mereka guna untuk belanja bagi memenuhi nafsu, hutang mereka tidak dibayar. Kerana kelakuan beberapa daripada mereka, bangsa mereka dicap sebagai bangsa yang tidak beramanah, dan tidak boleh dilayan, tidak boleh diharap dengan duit ringgit.
81. Dan banyaklah lagi perbuatan mereka yang tetap mengecewakan pejuang bangsa dahulu.
82. Kata mereka, jangan buka pekong di dada.
83. Malu kata mereka.
84. Tetapi tidakkah lebih malu apabila mereka lakukan apa yang telah saya sebutkan. Tak buka pekong pun busuk juga. Biarlah pekong di dada dibuka supaya kerana bau terlalu busuk kita akan cuba melepaskan diri daripadanya. Jika tidak ia akan menjadi lebih busuk di dalam dan akan bunuh kita.
85. Semua yang disebut ini menjadi pengkhianatan kepada pejuang bangsa dahulu. Kerosakan kerana ini lambat laun akan merosakkan masa depan kita.
86. Tetapi yang terdahsyat diantara amalan buruk kita ialah rasuah, terutama rasuah politik. Politiklah yang dapat memberi kuasa walaupun pada yang lemah dan miskin. Politik kita sewaktu perjuangan untuk kemerdekaan berjaya memberi kekuatan kepada Melayu sehingga mereka yang daif ini dapat mengalahkan kuasa besar dunia. Hanya dengan bersatu dan bertindak bersama, hanya dengan pendirian yang tegas kelemahan dapat diatasi dan kejayaan dicapai. Sesungguhnya kuasa politik kuasa ajaib.
87. Selagi ada kuasa ini kepada kita, percayalah kita akan dapat pulih segala-galanya, kita akan dapat mengatasi kelemahan kita, kita akan dapat tentukan masa depan kita.
88. Tidakkah kita lihat bagaimana daripada bangsa yang dijajah dan dihina, kuasa politik sudah mengubah nasib kita demikian sehingga kita dianggap sebagai contoh kepada bangsa-bangsa lain di dunia.
89. Bandingkan negara kita 50 tahun dahulu di waktu kita mencapai kemerdekaan dan negara kita sekarang. Negara dagang yang ke-17 terbesar di dunia. Kemiskinan dikurangkan daripada 70 peratus kepada lima peratus. Bandar sebesar bandar di negara maju, penuh dengan pencakar langit. Bekalan air, api dan kenderaan yang terkini.
90. Pendapatan per kapita yang 20 kali lebih tinggi dari 50 tahun dahulu dan lain-lain.
91. Semua ini adalah hasil kuasa politik semata-mata. Kerana kuasa politik, negara berbilang kaum, ugama, budaya dan bahasa dapat distabilkan. Dan sesungguhnya kita sudah dapat berdiri hampir sama tinggi dengan kaum-kaum lain dan bangsa-bangsa lain.
92. Tetapi sekarang kita lakukan perbuatan untuk menghakis dan menghapus kuasa politik kita.
93. Kerana wang yang sedikit, kerana 100-200 Ringgit kita jual kuasa politik, kita serah nasib kita kepada perasuah, perasuah yang akan jual bangsa dan negara.
94. Apakah akan jadi kepada kita apabila kuasa politik terlucut daripada kita? Apakah kita akan terus merdeka? Saya fikir tidak.Tuan-Tuan dan Puan-Puan,
95. Perhimpunan Melayu hari ini memang menjadi hak bagi kita kerana kita menghadapi masalah-masalah yang besar-besar, bukan satu tetapi banyak masalah.
96. Kita semua berasa cemas. Di mana-mana sahaja orang Melayu sedang berhimpun untuk membincang masalah mereka, kecemasan yang mereka rasai.
97. Jika pada hari ini kita dapat menyedarkan akan musibah yang sedang dan akan timpa keatas kita, jika kesedaran ini akan menyebabkan kita bertindak keras terhadap mereka diantara kita yang mencetuskan masalah ini, jika kita dapat bandingkan gejala rasuah yang menjadi ancaman terhadap kita yang terbesar sekali, maka ralatlah perhimpunan ini, berjayalah perhimpunan ini.
98. Saya tak salahkan orang lain. Saya salahkan kita sendiri. Tak mungkin orang lain menguasai kita jika kita tegas dan tidak membenarkan mereka.
99. Maju mundurnya bangsa kita terpulanglah kepada kita. Ingatlah Tuhan tidak akan ubah nasib kita melainkan kita berusaha mengubah nasib kita sendiri.
100. Oleh itu berusahalah mengubah nasib diri sendiri setelah kita berhimpun di sini untuk membincang masalah yang kita hadapi. Saya percaya perbincangan kita akan membuahkan pemikiran dan tindakan yang boleh menyelamatkan kita.

Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.Terima kasih.

Friday, February 20, 2009

Thursday, February 19, 2009

Paradise Lost - Perak Political Dilemma

We must have government, but we must watch them like a hawk. – Millicent Fenwick

In Paradise Lost, poet John Milton elucidate about the fall of man to the temptation of Satan. Man’s transition from the state of obedience towards God to disobedience leading to the expulsion of man from paradise. The fall corrupted the entire human race ever since.

It is not difficult to see the similarities from Paradise Lost to the current political debacle in Perak. Satan the protagonist in Paradise Lost is replaced with good natured greed and slothfulness of Perak leadership. Instead of surrendering Perak, PKR created a situation where the end justifies the means. It was their leader Anwar Ibrahim whom first tempted to taste the fruit from the tree of knowledge of good and evil in the form of encouraging political crossovers or ‘kataking’ by declaring PKR would topple the Federal BN government on September 16, 2008 by massive crossovers.

Not only the crossovers failed to materialise, the only crossover by Bota representative lasted merely days before the ‘kataking’ of 3 PKR reps from Perak resulting in the toppling of the opposition held state. PKR had held the state for only a paltry 11 months. Instead of stepping back and analyzing the situation, PKR has again resorted to street gang tactics that have serve Anwar well since his students days.

PKR apologists are quick to declare that party crossovers are wrong and unethical. Their voices are only heard after the fall of Perak. Before, when Anwar was busy prophesising the fall of BN, their voices barely reach even a whisper. Now, it seems that PKR has a different moral stature than BN. It has become holier than thou, their droppings seems to smell better than their opposition brethren.

Even the Sultan is now fair game for their political manuverings. Perakians has now been forced to choose. Before it was one political party from another, now Perakians are made to choose between PKR and the monarchy. You can choose ‘kataking’ to fit your political agenda OR you can choose it to be an action worth condemning. But, you cannot choose both. Nor can you claim to be the victim when the Sultan takes the matter into his own hand to avoid his state from becoming a cauldron of political mischief and exploitation.

A distinction must be made clearly before an ideology such as ‘kataking’ is assumed to be politically sound. Once announced by an orator like Anwar Ibrahim, the ideology is assumed to be sufficient to explain everything because everything is comprehended and fair. Reality and experiences are not taken into consideration once the premise is established and laid out. Our inner capacity to think outside the box is inhibited by a political fervour to do what is assumed as right. To many PKR supporters, the recent good showing in PRU12 has stopped them from thinking in submission to the idolatry of Anwar. It is time for them to start thinking again the cause and effect of their action especially the proposed intention to haul the Sultan to court. Experience should have taught them by now that it could haunt them someday later. Sometimes, someday come sooner rather than later.

Saturday, November 1, 2008

What I've learned at 40








And in the end, it's not the years in your life that counts. It's the life in your years - Abraham Lincoln




Nearly got myself killed twice. Once, in a near car collision on my sister's wedding day and the other one falling down 10 meters off a mountain during a hike. Those aren’t accidents, I was stupid and careless both times.

Guys cannot fake orgasm.

As corny as it sounds, I actually met my wife in a bookstore. She was holding a book on sexual reproduction. She seemed a bit out of breath when I said ‘Hi’, which I thought might be because of my mere presence…she was actually hiding the book from my sight.


Politicians have speechwriters. Stupid ones have a few more than the smart ones.

The biggest organ a guy should worry about possessing is the size of his heart.

The grass is sometimes greener on the other side.

You could find a civilized man in a small kampong and you could find an uncivilized man in a cosmopolitan city. It has nothing to do with education or money.

At times, money can buy happiness.
Women need shoes as much as a man needs fancy electronic gadgets. Sometimes men likes gadgets and shoes too.


I get mad and I get even….most of the time.

I write better than I do talking. Problem with live debates is that you cannot spend 5 minutes writing it down before answering.


Never dated a model but I was engaged to a stewardess once.

A good heart is better than a good intention. Good intentions always have a way of screwing up.


Fuck is actually the most flexible word in English. You could be pissed, ecstatic, happy or hurt and describe the feeling with the F word. Strange but fu**ing true.

A real patriot is a politician who tells the truth no matter what the consequences. A real rakyat is the person who defends this person.


Life little mysteries, I went to my cousin’s wedding. Took a photo with the married couple along with the bride’s best friend. In the photo, I was with my ex-fiancĂ© and the bride’s friend was with her boyfriend. The bride’s best friend turned out to be my wife nearly a decade after the wedding. I did not talk or knew her then. In fact, neither one of us even remembered taking the picture together.

I like to stare at my uncle whom has the uncanny resemblance of my late father. He is uncomfortable by it.

Parents have a favourite child though they always say that they treat everyone the same. I suspect, I’m not my mom favourite though she tells me so.

Live simply, love generously, Care deeply and speak kindly. We should live by these values plus be like a fruit tree. You give sweet fruits even if stones were thrown at you.

Rosa Parks sat so Martin Luther could walk. Martin Luther walk so Obama could run. Jay Z said that…now who said rappers can only cuss..?

Friday, October 10, 2008

Mat Rempit(18SX)–work in progress(part 1)



Never let the future disturb you. You will meet it, if you have to, with the same weapons of reason which today arm you against the present.- Marcus Aurelius





Black, hollow and red eyes…

 It’s the eyes that stared back at me through my rear view mirror. That empty look…devoid of any emotions except of hate…PURE HATRED. It made my spine chill because those eyes happened to be staring back at muah, yours truly…ME.

 F$%#…just my luck to be here at the same time as this asshole on wheels.

 Actually, our path could be different. Approximately 45 seconds ago, this stranger was weaving through cars, lorries, other bikes…like he owned the road. Problem is, I had been watching this character and I am not in a good mood. Slowing down, I purposely wedged closer to an old Toyota that was ambling down the street cutting the biker off. 

I had a funny feeling that it was a bad move…trouble is, my funny feeling is usually correct. The ass-on-wheels applied his brake hard and slowed from 50km/h to an abysmal zero km/h in 4 secs, his wheels locking and screeching all the way.. you could smell rubber…burnt rubber. I bet money that his tyres left rubber marks on the road..

 The fella was obviously not amused. Damn…my funny feeling is right for the thousandth time.

‘Beeppppppppppppp’ a sickening horn sounded at my six o’clock. ‘BeeeeeEEpppppppp’ it sounded AGAIN…as if I hadn’t notice the first beep. Did the biker think I was deaf..?

“Oii.., Lu GILA KAH..?” the biker bellowed. I ignored the obviously stupid question…the answer was obvious…he was the gila one…not me.

“Weii…Turun…turun le kalau berani” he yelled again…I pretended to ignore him.

‘THUMP’..a flesh on metal sounded at the rear of my car. Heyy…did the asshole-on-wheels just thumped my car..? Another loud thump confirmed my suspicion. Okay..I get it….but why the need for repetitions? This character really needs an education on road and safety etiquette. Question is…who is going to teach him..? I bet that line is going to be a short one…right next to the long line of ‘I don’t want to mess with Mat Rempit’s’. Great…just great…and I’m late for work.

‘See’, my conscience spoke in a slight sarcastic tone…’TOLD YOU NOT TO BUG THIS GUY, now see what happens’.

Damn-it, problem with having a conscience is that, it’s not connected to the muscle that is doing the stuffs that you don’t want it to do. In my case, both my arms and my legs. I began to wonder, why God designed us this way.? Some philosophers believe that humans are born with a blank slate or Tabula Rasa…to be fashioned by life experience. Some like Plato believe that we should lead a moral and righteous life. Not all philosophers agree on that though, Nietzsche for example believes that God is dead. Yeah right, my philosophy lecturer back in university didn’t tell me that Nietzsche was also crazy, caused by a psychological maladjustment brought on by his philosophy. What book did he wrote..? Ahh…yes, I remember, ‘The Anti-Christ’. Wonderful children bedtime reading material. So is it nature…or nurture..? I believe in…

‘THUMPPP’ , that loud and familiar knock again, stirring me up from my philosophic reverie. That disturbance is an insult to a budding philosopher like me, the disturbance to philosophic thoughts, dear thoughts according to Plato. I bet Plato’s teacher Socrates would be rolling over in his grave right now.



 -end part 1

Saturday, October 4, 2008

Selamat Hari Raya 2008


I would like to wish all my family, relatives and friends...a wonderful Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Mohon maaf zahir dan batin, semoga kita akan bertemu Ramadhan di tahun hadapan.
Indah langit kerana awan,
Indah laut kerana kebiruan,
Indah Ramadhan kerana keinsafan,
Indah Aidilfitri kerana kemaafan.